רשלנות רפואית בלידה – דרכי ההוכחה ומצבי עילה לתביעה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

רשלנות רפואית בלידה - דרכי ההוכחה ומצבי עילה לתביעהתביעת רשלנות רפואית בלידה צריכה להיות מבוססת ונתמכת בראיות מוצקות. התביעה היא בגין נזק שארע ליולדת ו/או לתינוק. עם זאת, לא כל נזק רפואי נחשב לרשלנות.

יש  נזקים רפואיים שקורים כתוצאה מסיכונים ידועים מראש ולאו דווקא מרשלנות רפואית. על כן על הרופא המטפל להוכיח שלמטופלת ניתן כל המידע אודות הטיפול, ולהבטיח שהיא הסכימה והיתה מודעת לסיכויי ההצלחה כמו גם לסיכונים שכרוכים בו.

אין לגשת לתביעת רשלנות רפואית ללא יעוץ וטיפול של עורכי דין המומחים בתחום, היכולים לבחון אם ניתן להגיש תביעת רשלנות רפואית ומה הן סיכוייה.

מתי אפשר לתבוע רשלנות רפואית בלידה ?

חומר רפואי וחוות דעת מומחה

צריך לבדוק אם ארעה רשלנות רפואית. לשם כך יש צורך בחומר רפואי שקשור לטיפול שעברה היולדת. החומר הרפואי ייבדק על ידי גניקולוג מומחה, אשר יבחן האם ההחלטות בכל הקשור לטיפול ביולדת היו נכונות ומתאימות למצב. חוות דעת המומחה הגניקולוגי באשר לקיומה של רשלנות רפואית היא מהותית מאוד בכל הקשור להגשת התביעה.

קיומו של נזק

אם מוצאים שארעה רשלנות, בודקים אם היא הסיבה לנזק. אם לא נגרם נזק, לא יינתן פיצוי ואין כדאיות בהגשת התביעה.

קשר סיבתי בין מעשה הרשלנות לבין הנזק

חשוב להוכיח שיש קשר סיבתי בין הרשלנות הרפואית ובין הנזקים שנגרמו ליולדת או לעובר.

איך ומי חייב להוכיח רשלנות רפואית בלידה ?

על כתפי התובע בתביעת רשלנות רפואית מוטלת  ככלל החובה להוכיח את התביעה כנגד המוסד הרפואי אלא במקרים בהם מועבר נטל ההוכחה לכתפי הנתבעים.

תביעת רשלנות רפואית נסמכת על מסמכים רפואיים. לפי חוק זכויות החולה על מוסדות רפואיים לשמר מידע ברשומות רפואיות   ולמסור למטופלים מסמכים רפואיים שנוגעים להם לפי דרישתם. היה והמוסד הרפואי  (הנתבע) אינו עומד בנטל המוטל עליו לגלות מסמכים רפואיים,  יקבע שהוא אחראי לחוסר בראיות ויועבר אליו נטל ההוכחה להוכיח שלא התרשל.

העדר מסמכים רפואיים בנוגע ללידה גורמים נזק לתובעים, שכן הם לא יכולים להוכיח את התביעה, ולכן יקבע בית המשפט בדרך כלל שחובת ההוכחה עוברת לכתפי הנתבעים.

מה צריך להוכיח בתביעת רשלנות  ?

בתביעה העוסקת ברשלנות רפואית בלידה צריך להוכיח יסודות של עוולת רשלנות כמפורט בפקודת הנזיקין  :

  • יש להוכיח קיומה של חובת זהירות של המוסד הרפואי כלפי היולדת ו/או הקטין.
  • צריך להוכיח שחובת הזהירות כלפי היולדת ו/או הקטין הופרה. את הפרת חובת זהירות בודקים  לפי "מבחן הרופא הסביר" – בודקים איך היה רופא סביר מתנהל במצב דומה.
  • היולדת ו/או הקטין צריכים להוכיח שהיתה רשלנות בטיפול במהלך הלידה.
  • כמו כן עליהם להוכיח שנגרם למי מהם נזק משמעותי ארוך טווח, שניתן לקבל בגינוי פיצוי עבור כאב וסבל, עוגמת נפש והחזרי הוצאות. צריך להוכיח שהרשלנות של הרופא המטפל גרמה לנזק.
  • וכן עליהם להראות קשר סיבתי בין הטיפול הרשלני לבין הנזק. כך למשל יש להוכיח שמום שנגרם לקטין בעת לידתו קרה משום שנעשה שימוש במכשירים שלא במיומנות הנדרשת.

כדי להוכיח רשלנות רפואית בלידה צריך חוות דעת מומחה

חוות דעת מומחה היא עדות מרכזית בתביעת רשלנות רפואית בלידה. המומחה צריך להיות מתחום הגניקולוגיה עם זאת אפשרי שידרשו מספר מומחים מתחומים שונים – תלוי בנזק. חוות דעת תסתמך על מסמכים רפואיים הקשורים להתנהלות הרופאים מהגיע היולדת לחדר הלידה ותפרט את הרשלנות בטיפול, הפרת חובת הזהירות המוטלת על הרופא המטפל, וכיצד היה צריך להיות הטיפול הרפואי. כמו כן חוות הדעת תתייחס גם לאחוזי הנכות שנגרמו לקטין. במהלך ההוכחות, יחקור כל צד את המומחה של הצד הנגדי.

מתי התביעה מתיישנת ?

התיישנות תביעת רשלנות רפואית היא 7 שנים מהמועד שבו התגלה שהנזק. מבחן גילוי הנזק קובע שההתיישנות תתחיל להימנות רק מהרגע שבו הנזק התגלה בפועל ולכן, אם מדובר בקטינים שנפגעו כתוצאה מרשלנות רפואית בלידה, ההתיישנות תתחיל מהגיעם לגיל 18 , כלומר הקטין יוכל להגיש תביעת רשלנות עד הגיעו לגיל 25.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

לא רק בישראל: על רשלנות רפואית בהריון ולידה בארצות הברית

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן