רשלנות רפואית כתוצאה מהפלה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

רשלנות רפואית כתוצאה מהפלההליך ההפלה נחשב להליך רפואי בטוח ואכן, במרביתם המכריע של המקרים מסתיים הוא בהצלחה. אולם, ישנם גם מקרים של רשלנות רפואית בהפלה.

זו יכולה לגרום לנזקים חמורים מאוד למטופלת והחמור שבהם הוא פגיעה בפוריות עד לאובדן מוחלט של היכולת להרות. רשלנות רפואית בהפלה יכולה להתרחש הן בעת ביצוע הפרוצדורה עצמה של הפסקת ההריון והן בשלב המעקב הרפואי.

ביצוע רשלני של הגרידה

רשלנות רפואית כתוצאה מהפלה מתרחשת בדרך כלל בעת הגרידה עצמה או בשלב המעקב הרפואי לאחר ביצוע ההליך. אחת הדוגמאות לרשלנות במסגרת ביצוע ההפלה היא הותרת שרידים של תוכן הריוני ברחם. מצב זה יכול לגרום לדימומים וכאבים קשים וכן לצורך בגרידה נוספת לשם הוצאתם של אותם השרידים, פעולה אשר יכולה לגרום לנזק נוסף למטופלת. הנזק החמור מכל של הותרת תוכן הריוני ברחם הוא תסמונת אשרמן, הפוגעת באופן חמור בפוריות ויכולה לגרום לעקרות מוחלטת של המטופלת.

דוגמא נוספת לרשלנות בבביצוע ההפלה היא ניקוב של דופן הרחם, אשר לעיתים קרובות גורם גם הוא לפגיעה בפוריות ואף עלול להביא לפגיעה באיברים הפנימיים. במצב זה, נדרש בדרך כלל מן המטופלת, לעבור ניתוח או מספר ניתוחים על מנת לטפל באותן פגיעות ומלבד הכאב ועוגמת הנפש הכרוכים בכך, לא פעם אין בטיפולים הללו כדי לטפל באופן מלא בנזקים שנגרמו. התוצאה היא כי פגיעה משמעותית באיכות חייה שם המטופלת, למשל בשל כאבים, נטילת כדורים ותופעות לוואי שונות והכל בשל אותה הפלה רשלנית.

תסמונת אשרמן

כאמור מעלה, הותרת חומר הריוני ברחם, במהלך ההפלה, עלול לגרום לתסמונת אשרמן: הידבקויות תוך רחמיות אשר גורמות לעיוות במבנה וברירית הרחם. תסמונת זו יכולה לפגוע בדרגות שונות ברמת הפוריות של האישה ואף להביאה למצב של עקרות. מלבד העובדה כי תסמונת זו נגרמת בשל ביצוע רשלני של ההפלה,  אבחונה במועד ומתן טיפול מתאים הם קריטיים לצמצום הנזק.

למרבה הצער, לעיתים מתרחשת רשלנות רפואית גם בשלבים האלו ולמטופלת נגרם נזק חמור ובלתי הפיך. מדוע אבחון מוקדם של תסמונת אשרמן חשוב כל כך? היות שככל שהתסמונת מאובחנת בשלב מוקדם יותר, כך יש סיכוי לשקם את הרחם ולמזער את הפגיעה בפוריות. אולם העדר אבחון או אבחון מאוחר, אשר משמעותם היא אי קבלת טיפול, מובילים בדרך כלל לעקרות.

כמו כן, ישנם מקרים בהם תסמונת אשרמן אובחנה במועד, אך הרשלנות הרפואית התרחשה דווקא בשלב הטיפול בה. השיטה המרכזית לטפל בתסמונת אשרמן היא היסטרוסקופיה אבחנתית אשר במסגרתה, מנסים להפריד את  ההדבקויות שנוצרו בתוך הרחם. העדר מיומנות או ניסיון של הרופא המבצע את ההליך, יכול להביא לביצועו באופן רשלני והתוצאה כאמור היא פגיעה משמעותית בפוריות האישה, עד לאובדן מוחלט של היכולת להרות.

מעקב רפואי רשלני

כמו בכל הליך רפואי, כך גם בהליך של הפלה, רשלנות רפואית יכולה לבוא לידי ביטוי הן בעת ביצוע הפרוצדורה עצמה והן בשלב המעקב הרפואי שנדרש הרופא לבצע לאחר סיומה של ההפלה.

לביצוע מעקב רפואי תקין לאחר הפלה, התואם את סטנדרט הטיפול המקובל יש חשיבות רבה מאוד בחובתו של הרופא וזו אינה פחותה מביצוע ההפלה עצמה בצורה טובה ומקצועית. לא פעם, הליך הפסקת ההריון, מבוצע ללא דופי, אולם רשלנות הרופא במעקב לאחר ההפלה, מונעת את אבחונו של סיבוך שנוצר כתוצאה מההליך או גורמת לאבחון מאוחר. המשמעות יכולה להיות נזק פיזי חמור למטופלת שניתן היה למנוע אותו לו בוצע מעקב רפואי כהלכה.

במקרה של ביצוע גרידה, על הצוות הרפואי להותיר את המטופלת בהשגחה על פי המקובל ולוודא כי היא חשה בטוב ומחלימה כמצופה מהליך ההפלה. כאשר המטופלת מדווחת על כאבים או סימפטומים המעוררים חשד לבעיה, יש להותירה באשפוז ולבצע את הבדיקות הנדרשות.

כאשר הרופא אינו עוקב כראוי אחר מצבה של המטופלת ואינו קשוב לתלונותיה, יכול להיווצר מצב שבו המטופלת סובלת מסיבוך כלשהו מההפלה והסיבוך לא יאובחן במועד או לא יאובחן כלל. משמעות הדבר היא כי המטופלת אינה מקבלת טיפול לליקוי הרפואי ועלול להיגרם לה נזק פיזי חמור שניתן היה למנוע אותו לולא המעקב הרשלני.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן