בדיקות דימות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

בדיקת דימותרשלנות רפואית מתרחשת כאשר הרופא המטפל לא עמד בסטנדרט של חובת זהירות אשר נדרשת ממנו, וגרם בכך לנזקים למטופל. ביצוע לא תקין של בדיקות רפואיות, ופענוח מוטעה של תוצאות, יכולים להוות רשלנות רפואית כאשר קיים קשר סיבתי בין המעשה הרשלני והנזק.

הרפואה בתחום הגניקולוגי התפתחה עם השנים כך שנצבר ידע רב בידי הרופאים בכל הקשור לאפשרות לאמוד את מצבו של העובר ברחם אמו, לשלול מחלות, לעקוב אחרי התפתחותו, ולבצע הערכה גנטית. כל אישה הרה צריכה לבצע בדיקות שגרתיות ואחרות בתקופת ההיריון שכוללות גם בדיקות דימות. אי ביצוע הבדיקות כראוי, פענוח שגוי של התוצאות, או אי הפניה לבדיקות מתקדמות בהתאם לצורך – גורמים נזק בלתי הפיך ליילוד ומהווים רשלנות רפואית.

מהן בדיקות דימות ?

מדובר בבדיקות שמבצעים בתקופת ההיריון, בהן הרופא המטפל יכול "לראות" באמצעות אולטרא סאונד את העובר ואת אבריו הפנימיים (מח, לב, גפיים, פנים, מין העובר, ועוד). ההדמיה משמשת לשלילת מחלות ומומים בעובר. מטרתן של בדיקות ההדמיה היא בין היתר לבחון את האברים, התפתחותם, לשלול מחלות גנטיות, ולאמוד את גודל העובר והתנוחה שלו ברחם.

אולטרא סאונד מבוצע באמצעות גלי קול שלא ניתן לשמוע אותם באוזן אנושית, והם מתורגמים לתמונה. הבדיקה אינה כרוכה בקרינה, עם זאת החיסרון שלה שהיא לא מראה את כל אברי הגוף (כדוגמת עצמות, או אברים שיש בהם חלל).

כאשר נולד ילד עם מוגבלויות שבדיעבד מסתבר כי ניתן היה לזהותן באולטרא סאונד ולמנוע או להפחית אותן, יכולה לקום עילה לתביעת רשלנות רפואית.

בדיקות דימות בהריון

בחודשים הראשונים של ההיריון מבצעים בדיקות אולטרא סאונד שנועדו לזהות את דופק העובר ואת גיל ההיריון. בהמשך מבצעים בדיקות שקיפות עורפית, בדיקות שנועדו לשלול תסמונת דאון ומחלות גנטיות. לאחר מכן מבצעים בדיקות אולטרא סאונד למעקב אחר התפתחות וגדילת העובר.

סקירת מערכות

סקירת מערכות היא בדיקת דימות שמזהה מומים בעובר בזמן ההיריון, ובמהלכה ניתן לגלות סימנים שיכולים להוכיח בעיה כרומוזומלית, וכן סימנים שמעידים על מחלות קשות. היה שמתגלים ממצאים חשודים, יש צורך בבדיקות נוספות כמו סקירת מערכות מתקדמת, בדיקת מי שפיר, וכולי.

ביצוע שגוי של בדיקות  אולטרא סאונד

רשלנות רפואית שקשורה לבדיקת אולטרסאונד קמה, כאשר לא היה מעקב אחרי הריון האישה והיא לא הופנתה לבדיקות בסיסיות, כמו סקירת מערכות מוקדמת, וכולי.

כאשר לא מפנים אישה הרה לבצע בדיקות אולטרא סאונד, או מתעלמים מהתוצאות של הבדיקות, מדובר ברשלנות רפואית. בדיקת האולטרא סאונד דורשת מיומנות של המבצע אותה. ביצוע שגוי של הבדיקה עלול לגרום לתוצאות שגויות  ובין היתר לאיחור בגילוי מומים, טיפול לא מתאים, וכיוצא מכך העדר ידיעה אודות קיומם של מומים מולדים. במקרה כזה מונעים מהאישה את האפשרות להחליט לגבי המשך ההריון.

פענוח שגוי של בדיקת אולטרא סאונד

כשל באבחון ובפענוח בדיקות אולטרא סאונד עלול לפגוע בעובר ובאם, לגרום להחרפת המחלה, לנכות קשה וגם למוות. כאשר לא מאבחנים מום במערכת העצבים המרכזית או לא מאבחנים תסמונת דאון הדבר יכול להוות רשלנות רפואית. פענוח תוצאות האולטרא סאונד מתייחס גם לגיל העובר והיה והפענוח שגוי, הוא גורר החלטות לא נכונות שמשפיעות על המשך ההיריון.

פענוח רשלני של תוצאות הבדיקה יכול להתרחש מפזיזות ומהעדר מקצועיות מצד הגורם המפענח. אבחון שגוי של תוצאות הבדיקה יכול לגרום לאיחור במתן טיפול, אי הפניה לבדיקות מתקדמות, או לחוסר באפשרות להחליט לגבי המשך ההיריון.

אי הסבר או הפניה לביצוע בדיקות נוספות

כאשר התגלה ממצא לא תקין בבדיקת האולטרא סאונד, ולא הוסבר לאישה על הממצא בברור, תוך כדי שמוודאים שהיא הבינה את המשמעות שלו, מונעים ממנה למעשה  את האפשרות להחליט אם ברצונה להמשיך בהריון או להפסיקו – מחדל שיכול להוות רשלנות רפואית.

ניתן לדעת בבדיקות דימות אם מדובר בעובר גדול וכיצד הוא מונח ברחם. אי הסבר או הפניה לבדיקות נוספות יכול לעלות כדי מחדל במצוקה עוברית בלידה.

כאשר מוצאים ממצא לא תקין בבדיקות דימות יש לחזור על הבדיקה, ולשקול הפניה לבדיקה נוספת. מחדל בקשר לכך מהווה רשלנות רפואית.

אולי יעניין אותך גם:

רשלנות רפואית בגין אי חיבור למוניטור ואי פענוח מוניטור – זה מה שחשוב לדעת!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן