רשלנות רפואית לפני ההריון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

רשלנות רפואית לפני ההריוןאנו שומעים רבות על מקרים של רשלנות רפואית בלידה או במהלך חודשי ההריון. אולם רשלנות רפואית יכולה להתרחש גם בשלב מקדמי, טרם הכניסה להריון.

הדוגמא הנפוצה ביותר למצב זה נוגעת לקבלת ייעוץ גנטי, צעד הכרחי וחשוב על מנת לשלול קיומן של מחלות או מומים גנטיים.

מהו ייעוץ גנטי?

בני זוג המעוניינים להיכנס להריון ולהביא ילד לעולם, מודעים בדרך כלל לחשיבות שבשמירה על בריאות האישה: תזונה נכונה, פעילות גופנית, נטילת חומצה פולית וכיו"ב. אולם, לצד כל אלו, ישנה חשיבות רבה מאוד לקבלת ייעוץ גנטי, במסגרתו ניתן לגלות האם בני הזוג נושאים במטען הגנטי מומים או מחלות, אשר יכולים לעבור אל העובר, להשפיע על איכות חייו ובמקרים חמורים מאוד, אף להביא לפטירתו בגיל צעיר.

ייעוץ גנטי אשר לא העלה ממצאים, מעניק לבני הזוג ראש שקט לאורך ההריון בידיעה ולחילופין, היה והבדיקות העלו כי קיימת בעיה, בני הזוג יוכלו לקבל את כל המידע אודות הממצאים ולהחליט כיצד לפעול:

  • מעקב רפואי: בני הזוג יכולים להחליט להיכנס להריון ולבצע בדיקות מעקב אחר הממצא ובהתאם לתוצאות, לקבל החלטה על הפסקת היריון או המשכו.
  • לפנות להליך של PGD: באמצעותו עוברים בני הזוג הפריית מבחנה ורק העוברים הבריאים מוחדרים לרחם;
  • אימוץ: אפשרות נוספת היא קבלת החלטה לפתוח בהליך של אימוץ ולא להביא לעולם ילד ביולוגי.

אי הפניית בני הזוג לבדיקות

כיום, הפנייה לייעוץ גנטי היא חלק מסטנדרט הטיפול המקובל עבור זוגות המעוניינים להרות ולכן, בכל מקרה שבו הרופא המטפל אינו מפנה את בני הזוג לייעוץ גנטי, הוא חורג מסטנדרט הטיפול הסביר והדבר עלול להגיע לכדי רשלנות רפואית.

הדבר נכון במיוחד בנסיבות בהן היה צורך ברור ומובהק בהפניית בני הזוג לייעוץ גנטי, למשל, במקרים בהם ישנה היסטוריה של מחלות תורשתיות במשפחה, בעיות של הפלות חוזרות, אי פריון, מוצא מסוים אשר ידוע כי נושא גן בעייתי.

במצבים אלו, אי הפניית בני הזוג לבדיקות גנטיות מתאימות, יכולה למנוע גילוי מוקדם של מומים או מחלות גנטיות, כך שבני הזוג נכנסים להריון ללא כל חשש. במהלך ההריון מתגלה הממצא הגנטי ובני הזוג נאלצים לקבל החלטה קשה מאוד, האם להפסיק את ההריון, או להביא לעולם ילד הסובל ממחלה או ממום קשה.

במקרים בהם ניתן היה לגלות את הממצא הגנטי בבדיקות, תקום לבני הזוג עילת תביעה בגין רשלנות רפואית, במסגרתה יוכלו לתבוע פיצוי כספי בגין עוגמת נפש וכאב וסבל. כמו כן, אם בני הזוג קיבלו החלטה להביא את הילד לעולם, יוכלו אף לדרוש פיצוי בשל העלויות הרבות הכרוכות בהריון ובגידול ילד בעל צרכים מיוחדים.

ייעוץ גנטי רשלני

עד כה עסקנו במצב שבו בני הזוג לא הופנו כלל לייעוץ גנטי ועל כן לא הייתה כל אפשרות לאבחון מוקדם. אולם ישנם גם מקרים בהם בני הזוג הגיעו לייעוץ גנטי, אך התוצאה נותרה זהה, בשל כך כי הייעוץ עצמו היה רשלני. אחת הדוגמאות הנפוצות למצב זה הוא כאשר היועץ הגנטי לא ערך בירור מקיף אודות ההיסטוריה הרפואית המשפחתית של בני הזוג.

משכך, היועץ  לא היה מודע לקיומן של מחלות גנטיות במשפחה, מצב המצריך את ביצוען של בדיקות גנטיות מסוימות, על מנת לשלול או לאשש את הימצאותה של בעיה גנטית. מחדל זה יכול לנבוע מחוסר תשומת לב של היועץ הגנטי וגם מחוסר מיומנות וניסיון מקצועי.

לעיתים, הרשלנות הרפואית באה  לידי ביטוי בביצוע הבדיקות הגנטיות באופן רשלני (למשל, בעת בדיקת דיקור מי שפיר), באבחון הממצאים (למשל, העדר אבחון של בעיה גנטית, או אבחון שגוי של הבעיה)  וכן במתן הסבר חסר לבני הזוג אודות הממצאים הרלוונטיים, כך שלא היה בידם את כל המידע, לקבלת החלטה מושכלת באשר לכניסה להריון.

רשלנות רפואית לפני ההריון – דוגמאות נוספות

מלבד רשלנות בכל הנוגע לייעוץ גנטי, כפי שפורט לעיל, ייתכנו גם מקרים אחרים של רשלנות רפואית לפני הריון. למשל, כאשר האישה סובלת מבעיות רפואיות קודמות, הדורשות טיפול ואיזון טרם הכניסה להריון. מחדל לטפל באלו לפני תכנון הריון, יכול להוביל להחמרת הבעיה ופגיעה בבריאות האישה והעובר.

כך למשל כאשר האישה סובלת ממחלה כרונית ונוטלת תרופות באופן קבוע. לא פעם, תכנון הריון מחייב שינוי תרופתי על מנת שלא לפגוע בעובר ומחדל לעשות זאת, עלול לגרום לנזק בלתי הפיך, אשר היה נמנע לולא החריגה מסטנדרט הטיפול המקובל.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן