רשלנות רפואית באי איתור מצוקה עוברית

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

רשלנות רפואית באי איתור מצוקה עוברית

רשלנות רפואית באי איתור מצוקה עובריתמצוקה עוברית היא תופעה מסוכנת מאוד אשר יכולה להתרחש גם בתקופת ההיריון וגם במהלך הלידה. מדובר בירידה בכמות החמצן שהעובר מקבל כשהוא ברחם אמו.

דלדול זה של החמצן מסכן את העובר ויכול לגרום לנזק בלתי הפיך וגם חלילה למות העובר. מצוקה עוברית מתבטאת בין היתר בשינויים בקצב הלב של העובר, ובהפחתה בתנועתיות העובר ברחם. חשוב מאוד לאתר את המצוקה העוברית בזמן שבו עוד ניתן להציל את העובר.

מצבים בהם עלולה להתרחש מצוקה עוברית

מצוקה עוברית מתרחשת בעיקר כאשר חבל הטבור נכרך סביב צוואר העובר או סביב גופו. חשיבותו של חבל הטבור הוא בהעברת חמצן מינרלים ומזון מהאם לעובר. כאשר האישה מקבלת מכה/טראומה בבטן וכאשר חבל הטבור נפגע עלול העובר לסבול ממצוקה עוברית.

כאשר חבל הטבור נמעך על היולדת או נפגע, הוא עלול גורם לתופעה שנקראת תשניק סב לידתי. מדובר במצב שגורם להפחתה של רמות החמצן המגיעות לעובר.

מצוקה  עוברית יכולה לקרות גם בשל תנוחה מסוימת של העובר, וגם במצבים קיצוניים כמו הפרדות שליה תוך כדי ההיריון , דימום כתוצאה מהפרדות שליה, קרע ברחם, וכולי.

סכרת הריונית ולחץ דם גבוה הם גורמי סיכון למצב של מצוקה עוברית.

מה הנזקים שיכולים לקרות בשל מצוקה עוברית ?

מצוקה עוברית שבאה לביטוי בעיקר בהפחתה של כמות החמצן לעובר, עלולה לגרום בעיקר לנזק נוירולוגי למוחו של העובר. כתוצאה מירידת החמצן עלול העובר לסבול שיתוק מוחין, מומים, ומוות.

האם ניתן לאבחן מצוקה עוברית  בזמן ?

חשוב מאוד לאבחן מצב של מצוקה עוברית. יש לתת את הדעת בין היתר לסימנים כמו הפרעה בקצב לב של העובר (מהיר או איטי מידי), כאשר קיימת הפחתה/ירידה בתנועות העובר ברחם (שזהו סימן שהאישה יכולה להרגיש), וכאשר מי שפיר עכורים.

התנועתיות של העובר ברחם אימו היא פרמטר משמעותי  המעיד על מצבו הבריאותי של העובר. חשוב מאוד לעקוב אחרי התזוזות של העובר ברחם. מצוקה עוברית ניתן לאבחן על ידי בדיקות ומעקב אחרי מצב העובר ברחם. בין היתר ניתן לבדוק את התנועתיות של הגוף, את הנשימה, ואת כמות מי השפיר בבדיקת אולטראסאונד.

בבדיקת מוניטור ניתן לעקוב אחרי הדופק של העובר. אם דופק העובר הוא איטי, יתכן והוא סובל מחוסר חמצן או מהפרעות לב. גם דופק מהיר מידי אינו תקין ועלול לעורר חשד לגבי זיהום או חום.

סימן נוסף שמראה על מצוקה עוברית הוא צבע מי השפיר . מי שפיר עכורים מצביעים על הפרשה של צואת העובר מה שמצביע על מצוקה.

התמודדות עם מצב של מצוקה עוברית

במקרה שקיים חשד סביר למצב של מצוקה עוברית, חשוב לקבל החלטה מהירה ומקצועית לגבי חילוץ העובר בהקדם ובדרך הבטוחה ביותר. על הצוות הרפואי לבדוק אפשרות של לידה מכשירנית או ניתוח קיסרי בהקדם.

רשלנות שקשורה למצב של מצוקה עוברית

רשלנות רפואית מתרחשת עקב אי  חיבור האישה למוניטור, וזלזול במעקב אחרי מצבו של העובר. במקרה כזה, הטיפול שניתן מתאחר.

רשלנות רפואית מתרחשת גם כאשר לא בודקים תלונות האישה לגבי הפחתה בתנועות ובתזוזת העובר, ומתעלמים ומזלזלים בתלונותיה.

רשלנות הקשורה למצוקה עוברית נובעת כתוצאה מהעדר אבחון של שינויים במצב העובר, כמו ירידה בקצב ליבו. התעלמות משינויים אילו עלולה לגרום לרשלנות רפואית. הצוות הרפואי צריך לקבל באופן מיידי החלטה נכונה ליילד את האישה בלידה מכשירנית או להעביר אותה לניתוח קיסרי. העיתוי וזמן הפעולה הם קריטיים במצב כזה. השתהות או מחדל בקשר לכך עלולה לעלות כדי רשלנות רפואית.

תביעת רשלנות רפואית

במסגרת תביעת הרשלנות על התובעים להוכיח רשלנות רפואית, כלומר, את  מעשה הרשלנות, הנזק והקשר סיבתי בין הרשלנות והנזק. הרשלנות הרפואית תיבחן לפי מבחן הרופא הסביר. ככלל נטל ההוכחה מוטל על התובעים, עם זאת, כאשר אין בידי הנתבעים רישומים רפואיים מסודרים ומלאים לגבי ההיריון ו/או הליך הלידה, נטל ההוכחה לכך שלא היתה רשלנות בהתמודדות עם המצוקה העוברית – עוברת לכתפי הנתבעים.

 

אולי יעניין אותך גם:

רשלנות רפואית מקרוזומיה: מהי רשלנות רפואית הקשורה ללידת עובר מקרוזומי?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן