רשלנות רפואית באבחון ובטיפול בנגיף CMV בהריון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

רשלנות רפואית באבחון ובטיפול בנגיף CMV בהריוןוירוס ציטומגלו או בכינויו נגיף cm שייך למשפחת ההרפס. אדם מבוגר שנדבק בנגיף בדרך כלל אינו מפתח תסמינים קליניים משמעותיים, עם זאת, הנגיף מסוכן לעובר הנמצא ברחם אימו.

היה והאם נדבקה בנגיף היא עלולה להעביר אותו לעובר. מאחר והעובר מטבעו הינו בעל מערכת חיסונית חלשה מאוד שאינה יכולה להתגבר על וירוסים ונגיפים, הנגיף פוגע בו באופן משמעותי.

נזקים שגורם נגיף cmv

הנגיף עלול לגרום למומים מולדים בעובר בדרגות חומרה שונות, מקלים יותר ועד לפגיעה משמעותית במערכות הגוף. הווירוס עלול לגרום לתסמונת טאי זקס, תסמונת דאון, פיגור שכלי, נזק מוחי קשה, חירשות מוחלטת, פגיעה בראיה, טחול או כבד מוגדלים, מחלת צהבת, אנמיה, נזקים למערכת העצבים, פיגור גדילה, משקל נמוך של היילוד, תסמונת מיקרוצפליה, וכולי.

רשלנות באבחון

כאשר האישה סובלת ממחלת חום חשודה, יש לבצע בדיקות לגילוי נגיפים ווירוסים ובין היתר חשוב לשלול את קיומו של  נגיף cmv בדמה. הבדיקה לגילוי הנגיף היא בדיקת torch  -בדיקה לגילוי נוגדנים. אם יש חשש להדבקות בנגיף, יש לבצע בדיקת מי שפיר כדי לזהות אם העובר נדבק בנגיף.

כמו כן בבדיקת סקירת מערכות ניתן לגלות מומים מהם סובל העובר אם נדבק בווירוס. מחדל בכל הקשור לביצוע הבדיקות במקרה שמתגלים סימנים המעידים שהאישה נדבקה בנגיף – מהווה רשלנות רפואית.

גם איחור בגילוי נגיף cmv עולה כדי רשלנות רפואית, ואם העובר נולד פגוע, יתכן וקיימת עילה להגשת תביעת הולדה בעוולה.

כדי לדעת אם אפשר להגיש תביעת רשלנות רפואית, חשוב לבדוק אם ניתן היה למנוע את הנזקים לעובר, ואם המעקב והאבחון בכל הקשור להדבקה בנגיף בוצעו ברשלנות.

רשלנות בשל העדר קיום חובת גילוי

טענה לרשלנות רפואית יכולה לעלות לגבי אי גילוי ואי מסירת מידע לאישה שנדבקה בנגיף cmv  ,ולגבי המשמעות של העברת הנגיף לעובר. הדבר רלוונטי במיוחד כשמדובר בהריון בסיכון, והריון קודם שהיה מעורב בסיכון למומים מולדים בעובר.

נשים שנמצאות בקבוצת סיכון, ובין היתר כאילו ששוהות בקרבת ילדים או המצויות בטיפול המחליש את מערכת החיסון שלהן, צריך ליידע אותן בסיכונים הנלווים, ולהמליץ להן לעבור ברור רפואי בבדיקות סרולוגיות.

אי גילוי ומסירת מידע מונעת מהאישה את האפשרות להחליט אם ברצונה להמשיך את ההריון או לקטוע אותו, ומהווה למעשה עילה להגשת תביעה בכל הקשור להולדה בעוולה.

עובר שנדבק בנגיף ולא מצוי במעקב רפואי

אם התגלה בבדיקת מי השפיר שהעובר נדבק בנגיף, והיה ומחליטים להמשיך את ההיריון, צריך לעקוב אחרי גדילת העובר באמצעות בדיקות הדמיה ואחרות. כאשר לא מבצעים מעקב ראוי אחרי העובר – מדובר ברשלנות רפואית.

מהי הבעייתיות בקביעת רשלנות במקרה של הדבקות עובר בנגיף cmv ?

לא כל הדבקה של העובר בנגיף cmv , ולא כל החלטה או התנהלות של הרופא  נחשבים לרשלנות.

הבעייתיות בקשר לנגיף היא, שבמקרים רבים המחלה אינה מגלה  סימנים קליניים כלל, ואפילו לא חום נמוך, ולכן לא ניתן לדעת מתי צריך לעשות בדיקות לגילוי הנגיף, וקשה לזהות אם העובר נדבק בו וירוס בבטן אימו.

בתי המשפט קבעו לא אחת, כי כאשר אין סיבה לחשד שהאם חלתה, אי הפניה לבדיקות לגילוי הנגיף, לא יחשב לרשלנות. ככלל, רופאים לא מפנים נשים לבדיקות לגילוי נוגדנים למחלה זו (בבדיקות torchׂ) כשאין סממנים חיצוניים כמו חום, שכן לפי ההנחיות אין להפנות אישה לבדיקת נוגדנים כשהיא לא סובלת ממחלת חום.

עם זאת, רשלנות רפואית קמה, כאשר הרופא לא פעל כרופא סביר בנסיבות מסוימות בהן התגלתה אצל אישה הרה מחלת חום חשודה, והוא לא הפנה את האישה לבדיקת torch  לגילוי נוגדים, ולבדיקות נוספות מתקדמות לפי הצורך ובהתאם להיסטוריה הרפואית שלה ובין היתר:

בדיקות לגילוי נוגדנים בתחילת ההיריון ובמשך ההיריון כדי לשלול הדבקות בווירוס בעבר או חשיפה לווירוס;

ביצוע של בדיקת מי שפיר כדי לשלול הדבקות העובר;

מעקב בבדיקות הדמיה ואחרות כדי לזהות אם העובר נפגע מהנגיף;

לסיכום: כדי להימנע מרשלנות בנושא זה חשוב לאבחן במועד, לעקוב אחרי מצב ההתפתחות של העובר, ולקבל החלטות נכונות לפי המידע הרפואי.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן