רשלנות רפואית בהריון

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

רשלנות רפואית בהריוןבאופן טבעי, הריון הוא אחת החוויות המרגשות ביותר, כאשר בני הזוג מחכים בציפייה גדולה לבואו של הילד לעולם.

אמנם, כל הריון מלווה בקשיים ואי נוחות עבור האישה, אולם ככלל, הוא עובר בצורה טובה ובריאה, עד ללידה עצמה. למרבה הצער, זהו אינו המצב עבור זוגות אשר חוו רשלנות רפואית בהריון. זו יכולה להתרחש בכל שלבי ההריון והיא עלולה לגרום לנזקים חמורים לאישה ולעובר.

מהי רשלנות רפואית?

כל איש רפואה, חב בחובת זהירות כלפי מטופליו וזו דורשת מתן טיפול רפואי מקצועי ושקול, העומד בסטנדרט הטיפול הסביר. רשלנות רפואית היא חריגה מן הסטנדרט הזה, אשר גרמה למטופל לנזק פיזי ממשי.

כאשר מדובר על רשלנות רפואית בהריון, פוטנציאל הפגיעה הוא כפול, היות שהטיפול הרשלני יכול לגרום נזק הן למטופלת והן לעובר. בכל מקרה של רשלנות רפואית, קמה לנפגע עילה נזיקית, במסגרתה יוכל לתבוע פיצוי כספי בגין הנזקים שנגרמו לו. האם כל טעות בשיקול הדעת של הרופא, או תוצאה לא משביעת רצון מן הטיפול, תהווה בהכרח רשלנות רפואית? התשובה היא בשלילה.

על מנת להטיל אחריות בגין רשלנות רפואית, יש להוכיח כי התנהגות המטפל חרגה מסטנדרט הטיפול המקובל, כלומר כי כל רופא סביר היה נוהג אחרת. כמו כן, יש להראות כי ישנו קשר סיבתי בין הנזק לו טוען הנפגע, לבין התנהגות המטפל.

רשלנות רפואית בהריון יכולה לבוא לידי ביטוי באופנים שונים, כגון רשלנות באבחון בעיה אצל האם או העובר ורשלנות בטיפול, עת אובחן ליקוי רפואי אך לא טופל כהלכה. שני התרחישים הללו, כפי שיפורט להלן, יכולים לגרום לנזקים חמורים מאוד ולעיתים אף בלתי הפיכים, המקימים עילה לתביעה בגין רשלנות רפואית וקבלת פיצוי כספי.

רשלנות  באבחון

לא אחת, מקורה של רשלנות רפואית בהריון, הוא בהעדר אבחון, אבחון שגוי או אבחון מאוחר של ליקוי רפואי, כאשר התוצאה יכולה להיות קשה מאוד ואף טרגית לעיתים. אחת הדוגמאות המצערות היא רשלנות באבחון מום בעובר, בפרט במקרים בהם מדובר במום קשה, הפוגע באופן מהותי ביכולת התפקוד של הילד ומשמעותו אפוא היא פגיעה קשה באיכות חייו.

לעיתים המום אינו מאובחן כלל במהלך ההריון ומתגלה רק בעת הלידה , לעיתים הוא מאובחן בשלב מאוחר מדי, כאשר לא ניתן להפסיק את ההריון ובמקרים אחרים יכול שאובחן קיומו של מום אך הרופא המטפל טעה בחומרתו. בכל אחד מן המצבים הללו, יכולה לעלות טענה של הולדה בעוולה, על פיה יטענו ההורים כי לו ידעו על קיומו וטיבו של המום, היו בוחרים להפסיק את ההריון ולמנוע את סבלו של הילד.

דוגמא נוספת לרשלנות באבחון במהלך ההריון היא סכרת הריון, תופעה שכיחה אצל נשים רבות. זוהי בעיה המחייבת אבחון מוקדם כדי למנוע נזקים חמורים לאם ולעובר ובראשם רעלת הריון, התפתחותה של מחלת הסכרת גם לאחר הלידה וכן ולידה מוקדמת של העובר.

רשלנות רפואית בהקשר זה יכולה לנבוע מסיבות שונות, כגון התעלמות מתסמינים עליהם מדווחת המטופלת, אשר מעלים חשד לסכרת הריון, אי תשומת לב לתוצאה גבוהה וחריגה בבדיקת רמת הסוכר בדם, קיומם של גורמי סיכון לסכרת הריון המחייבים מעקב צמוד יותר.

רשלנות בטיפול

לעיתים קרובות, תהליך האבחון נעשה כהלכה, אולם הטיפול שניתן היה רשלני וכך נגרם לאם או לעובר, נזק שניתן היה למנוע אותו. הדבר יכול לבוא לידי ביטוי למשל במתן תרופה לא מתאימה בשל רגישות המטופלת לאחד ממרכיביה, מתן מינון לא נכון של התרופה.

בנסיבות אלו, מצב האם והעובר יכול להידרדר משהם אינם מקבלים טיפול מתאים ויתרה מזו, יכול וייווצרו בעיות נוספות כתוצאה ממתן טיפול שגוי, למשל תגובה אלרגית לתרופה שניתנה. רשלנות רפואית בטיפול במהלך ההריון יכולה להתרחש גם בשל מחדל לבצע מעקב רפואי כנדרש. במה דברים אמורים? ניעזר בדוגמא שהוזכרה קודם לגבי סכרת הריון.

עת אובחנה האם בסוכרת הריון, יש לפקח על מצבה באופן שוטף ולוודא כי היא ממלאת אחר הטיפול שניתן לה, כגון ביצוע בדיקת סוכר כל מספר שעות, הזרקת אינסולין, פעילות גופנית מתונה ודיאטה מאוזנת.

רופא אשר אבחן את המטופלת בסכרת הריון, אך לא ביצע מעקב רפואי כנדרש אחר מצבה, יכול לגרום למטופלת ולעובר לנזקים חמורים מאוד. כאשר ניתן להוכיח כי מחדלו של הרופא, הוא זה שגרם לנזקיהם, ניתן יהיה להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית.

אולי יעניין אותך גם:

על התינוקת שנולדה עם תסמונת נדירה: מדוע מדובר ברשלנות רפואית?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן