רשלנות רפואית – אילחוש אפידורל

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

רשלנות רפואית בהריון – איך מוכיחים?

רשלנות רפואית אפידורלהאפידורל הוא חומר משכך שניתן לעמוד השדרה של היולדת בזמן הלידה. החומר מוזרק למרווח בין חוט השדרה והחוליות, לתוך החלל האפידוראלי.

מטרתו של האפידורל היא להקל כאבים בלידה, והוא ניתן רק בשלב שני של הלידה. השלב של מתן הזריקה מאוד חשוב. כשהתהליך מתבצע באופן רשלני ולא בזמן הנכון, עלול להיגרם נזק לאישה ו/או לעובר.

אפידורל ניתן אחרי שהאישה הביעה רצון והסכמה. עם זאת יש לשלול רגישות לחומרים, גורמי סיכון של קרישת דם, בעיות לב, מצב בריאותי כלל של היולדת, ומבנה עמוד השדרה שלה.

ההזרקה היא פולשנית באזור רגיש של עצבים עלולות להיות תופעות לוואי ובין היתר כאבי ראש, לחץ דם נמוך, שיתוק זמני וזיהומים. שיתוק קבוע נחשב לסיבוך נדיר.

מתי מתרחשת רשלנות רפואית שנוגעת להזרקת אפידורל ?

הזרקת אפידורל נחשבת לבטוחה יחסית, ומאוד מקובלת בימינו, עם זאת הזרקת האפידורל היא פרוצדורה פולשנית וכאשר אינה מבוצעת במיומנות ובזהירות היא עלולה לגרום נזקים. כאשר הרופא המרדים חורג ממתחם הזהירות, וגורם עקב כך לנזקים ליולדת או לעובר, מדובר ברשלנות.

מועד ההזרקה

הזרקת החומר בשלב לא מתאים של הלידה, בתחילתה, או בשלב מתקדם, עלולה לעלות כדי רשלנות רפואית אם ארע נזק עקב כך;

רגישות לחומרי הרדמה

יש לוודא שהאישה אינה רגישה לחומר ההרדמה ושאינה סובלת מבעיות של קרישה;

הסכמה מדעת

האישה צריכה לתת הסכמתה לטיפול. כשאין הסכמה מדעת לקבלת האפידורל מדובר ברשלנות רפואית. על האישה לקבל מהמרדים את כל המידע לגבי הפרוצדורה של הזרקת האפידורל, ועליה לתת הסכמה לכך בכתב לאחר שהבינה את שהוסבר לה מתוך מודעות ורצון חופשי.

הרופא המרדים צריך להסביר לאישה את כל הסיכונים שכרוכים בזריקה כמו זיהום, פגיעה בעמוד השדרה, שיתוק זמני וכולי. כאשר מזריקים אפידורל בלי לקבל את הסכמת האישה מדעת, ונגרם נזק – מדובר ברשלנות רפואית.

הזריקה ניתנה באופן רשלני

כאשר הזריקה ניתנת לא באזור הנכון, לא בעומק הנכון, ללא חיטוי,  או במינון שאינו מדויק, ונגרם נזק – מדובר ברשלנות רפואית.

העדר מעקב אחרי ההזרקה

מרגע ההזרקה ועד אחרי הלידה יש לעקוב אחרי היולדת, לנטר אותה, ולוודא שהיא מרגישה טוב, ולא סובלת מחום, זיהום או תופעות לוואי אחרות. אם לא עוקבים אחרי המטופלת, מדובר בהפרה של כללי הזהירות שחלים על הרופא והצוות שעלולה לעלות כדי רשלנות רפואית.

לסיכום

רשלנות רפואית בלידה בשל מתן אלחוש אפידורל מתרחשת בין היתר  במקרים הבאים :

  • השלב שבו ניתן האפידורל אינו מתאים להזרקה;
  • הביצוע של ההזרקה רשלני;
  • הרופא המרדים אינו מומחה ומנוסה בהזרקה שכזו;
  • התרשלות בבדיקה מקדימה לפני ההזרקה,
  • התרשלות במעקב אחרי ההזרקה, תוך כדי הלידה, וגם אחריה;
  • לא התקבלה הסכמה מדעת מלאה של האישה כלומר לא הוסברו ליולדת הסיכונים בהזרקה וכיצד היא מתבצעת;

לצורך הוכחת תביעת רשלנות יש להוכיח קשר סיבתי בין הזרקת אפידורל ובין הנזק שנגרם, ולשכנע את בית המשפט כי האופן שבו בוצעה ההזרקה של האפידורל  – גרם לנזק.

לידת מלקחיים מזורזת כתוצאה מהזרקת אפידורל

בית המשפט העליון קיבל ערעור שהוגש  על פסק דין, אשר דחה תביעת רשלנות רפואית הקשורה להזרקת אפידורל. באותו המקרה נטען כי הרופאים התנהלו באדישות כלפי יולדת שקיבלה זריקת אפידורל, ולא נתבצע מעקב אחרי מצבה, לחץ הדם שלה ירד, וכך גם הדופק של העובר, ולפיכך בוצע זירוז של הלידה והיילוד חולץ בלידת מלקחיים. כתוצאה מכך נגרמה פגיעה ליילוד שגרמה לו לשיתוק מוחין.

במסגרת הערעור בבית המשפט העליון נקבע שיש קשר סיבתי בין מתן הזריקה ובין מצוקת העובר, וכי הרופאים לא נתנו דעתם לבעיית לחץ הדם של האישה אשר גרמה בסופו של דבר ללידת המלקחיים המזורזת. בהעדר רשומות רפואיות, עבר נטל הראיה להוכיח שלא היתה התרשלות – לכתפי הנתבעים (הרופאים הצוות הרפואי ובית החולים), שלא הצליחו להוכיח זאת, והערעור התקבל.

עוד בנושא:

רשלנות רפואית הולדה בעוולה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן