רשלנות רפואית באי הפניה לניתוח קיסרי

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

רשלנות רפואית באי הפניה לניתוח קיסריניתוח קיסרי הוא חלופה ללידה רגילה כאשר צריך להבחין בין ניתוח קיסרי שהוא ניתוח חירום להצלת העובר והאם, ולחילופין ניתוח מתוך בחירה ותכנון מראש מסיבות שונות. במסגרת הניתוח מבצעים חתך בבטן היולדת, כדי להגיע לרחם ולהוציא את העובר עם השליה.

ככל ניתוח, גם ניתוח קיסרי מעצם היותו ניתוח, עלול להיות כרוך ברשלנות בביצועו. עם זאת, הרשלנות העיקרית במקרה זה היא בעיקר באי הפניה לניתוח קיסרי במצב של מצוקת העובר שיש צורך לחלצו במהירות. רשלנות כזו גוררת נזקים בלתי הפיכים גם לעובר וגם לאם.

כאשר מוגשת תביעת רשלנות רפואית בשל אי ביצוע ניתוח קיסרי, והיא מתקבלת על ידי בית המשפט, הפיצויים יכולים להיות גבוהים, ומטרתם לכסות נזקים שנגרמו ליילוד ולהורים כמו הוצאות רפואיות, עזרת צד ג' ניידות אבדן השתכרות, וכולי.

חשוב לציין שלא תמיד אי הפניה לניתוח קיסרי עולה כסיבה לרשלנות רפואית. התביעה צריכה לבסס קשר סיבתי בין מעשה הרשלנות והנזק שנגרם עקב כך. חשוב מאוד לבדוק את הרישומים הרפואיים שרלוונטיים להחלטות הצוות הרפואי.

רשלנות בניתוח קיסרי חירום

מהם מצבי חירום שדורשים ניתוח קיסרי ?

כאשר העובר נקלע למצוקה, ולא ניתן ליילד בלידה טבעית אלא יש להוציאו באמצעות מכשיר כמו ואקום או מלקחיים או בניתוח קיסרי. אם  מתעלמים וממשיכים בלידה רגילה, יכולים להגרם נזקים בלתי הפיכים לעובר שנובעים מרשלנות.

כאשר הלידה נקלעת למצב של חירום, היילוד במצוקה והצוות הרפואי משתהה בהעברת האישה לניתוח קיסרי  – מדובר ברשלנות רפואית. התעכבות והשתהות לגבי החלטה על ניתוח קיסרי במקרה שהלידה לא מתקדמת, או שהיא מסתבכת, או שהעובר נקלע למצוקה – עלולים להביא לנזקים בלתי הפיכים וגם חלילה למות העובר.

מצב חירום יכול להתפתח בעקבות הפרדות שליה, רעלת הריון, עובר שהסתבך בחבל הטבור ונקלע למצוקה נשימתית, וכולי.

במצב חירום, מועד ההחלטה לגבי העברת היולדת לחדר הניתוח הינה משמעותית וברת משקל.

מתן הסכמה מדעת לפני ניתוח חירום. האם אפשרי?

חשוב לציין כי בניתוח חירום אין תמיד אפשרות לקבל הסכמה מדעת של היולדת בשל מצבה הקליני או בשל המהירות שנדרשת להעברתה לחדר הניתוח ולביצוע הפרוצדורה. עם זאת חשוב לדעת שלצד הסיכויים לחלץ את העובר בריא ושלם, קיימים גם סיכונים בניתוח חירום והם צריכים להילקח בחשבון מול סיכויי ההצלחה.

רשלנות בניתוח קיסרי מתוכנן

ניתוח קיסרי מתוכנן נקבע לתאריך מסוים מה שמאפשר הכנה מוקדמת לאישה ולצוות הרפואי.

ניתוח מתוכנן מתוך בחירה קורה מכמה סיבות :

מתוך החלטה רפואית לבצע את הלידה באמצעות ניתוח וזאת כאשר ידוע מראש:

על מנח מסויים של העובר שמסכן את העובר בלידה רגילה (מנח עכוז);

על משקלו הגבוה של העובר, וגודלו, וחשש לפרע כתפיים;

במקרה של הריון רב עוברים כאשר קיים חשש לחיי העוברים בלידה רגילה;

בשל מצבה הרפואי של האישה, כאשר היא נשאית של הרפס  או בגלל מומים ברחם;

כאשר מדובר במשקל הריון גבוה;

רשלנות רפואית בקשר להחלטה שלא לבצע ניתוח קיסרי מתוכנן מראש קשורה למחדל מתמשך. כאשר הבדיקות בזמן ההיריון  פוענחו באופן שגוי, נפלו כשלים באבחון מצבו של העובר, ועקב כך החמיצו את הסיכון שקיים בלידה רגילה, ולא היפנו  את היולדת לבצע ניתוח קיסרי – מדובר ברשלנות רפואית.

ניתוח קיסרי יכול להיות מתוך החלטה אישית של היולדת עצמה ללדת בניתוח כדי למנוע כאבים, או לתכנן מראש את יום הלידה. רשלנות רפואית בקשר להחלטת היולדת לבצע ניתוח קיסרי מרצון אישי יכולה להיות באי מתן הסכמה מדעת לניתוח או ברשלנות בביצוע הניתוח.

הסכמה מדעת בניתוח מתוכנן מראש

כאשר הניתוח מתוכנן מראש צריך ליידע את האישה מראש ולהסביר לה את כל הסיכונים הכרוכים בניתוח כזה ועליה לתת את הסכמתה לכך מראש ובכתב. העדר קבלת הסכמה מדעת על ידי האישה עלולה  להיחשב לרשלנות רפואית בלידה.

מהפסיקה

בית המשפט קבע כי כאשר חלף זמן רב עד הכנסת יולדת לחדר ניתוח במקרה חרום, מדובר ברשלנות בעיכוב בביצוע הניתוח.

בפסק דין שנתן בית המשפט העליון נקבע שהצוות הרפואי התרשל בכך שלא ביצע ניתוח קיסרי על אף הצורך בכך בשל מצג העובר ברחם (מצג עכוז), וכאשר מקובל במצב כזה לבצע ניתוח קיסרי.

 

גם במקרה אחר נקבע, שעיכוב בקשר לקבלת החלטה לבצע ניתוח קיסרי, גרם לנזק בלתי הפיך לתינוקת. מדובר ברשלנות מאחר והיה ידוע שהאישה כבר עברה ניתוח קיסרי בעבר,  ולמרות זאת הוחלט בשוגג על לידה רגילה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן