פיצויים – רשלנות רפואית בהריון ולידה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

פיצויים עקב רשלנות רפואית בהריון ובלידהבעולם הרשלנות הרפואית, בין סכומי הפיצויים הגבוהים ביותר הנפסקים לתובעים, נמצאות תביעות רשלנות רפואית בהריון ובלידה.

אלו יכולים להגיע לכדי מיליוני שקלים וזאת בשל חומרת הנזקים בהם מדובר והשלכות הכלכליות שלהם: מומים בעובר שלא אובחנו, נזקים נוירולוגים ליילוד כתוצאה מרשלנות בלידה ופגיעה בבריאות האם בשל אי מעקב רפואי כנדרש.

רשלנות רפואית בהריון

הריון הוא מצב רפואי רגיש מאוד ובמהלכו, מחויב הרופא לפעול על פי הפרוטוקול הרפואי על מנת לשמור על בריאות האם והעובר. רשלנות רפואית בהריון יכולה להתרחש במגוון רחב של מצבים ובשלבים שונים של ההריון.

כך למשל, ישנם מקרים בהם הרשלנות באה לידי ביטוי בשלבים מוקדמים כגון הייעוץ הגנטי או הגדרת סוג ההריון. מטרתו של הייעוץ הגנטי היא לאתר תסמונות גנטיות או מומים, אשר יכולים לפגוע בבריאותו של העובר ובאיכות חייו. אי הפנייה לייעוץ גנטי או מתן ייעוץ חסר, יכולים למנוע אבחון של ליקוי רפואי בעובר ולהוביל למצב של הולדה בעוולה.

הגדרת סוג ההריון גם היא קריטית לבריאותם של העובר והאם, כאשר ישנו הריון רגיל וישנו הריון בסיכון גבוה, אשר משמעותו היא כי המטופלת תהיה במעקב רפואי צמוד יותר ותבוצענה לה בדיקות רפואיות אשר אינן נדרשות כלל בהריון רגיל או בתדירות שונה. מתי יש להגדיר הריון כהריון בסיכון גבוה?

במצבים של הריון בגיל מבוגר, כאשר המטופלת בעודף משקל או כאשר המטופלת חולת סכרת. אי הגדרת הריון כהריון בסיכון גבוה, עלול לגרום לאי אבחון או אבחון מאוחר של בעיות רפואיות ומכאן לגרום לנזק חמור, לעיתים, בלתי הפיך לעובר ו/ או לאם.

רשלנות רפואית בלידה

במקרים רבים, תקופת ההריון עוברת בשלום, המטופלת והעובר מקבלים טיפול רפואי טוב ומקצועי, אך הרשלנות הרפואית מתרחשת בעת הלידה. אחת הסיבות המרכזיות לרשלנות רפואית בלידה היא בחירה שגויה בשיטת הלידה.

הליך הלידה יכול להתבצע בשיטות שונות, למשל לידת ואקום או ניתוח קיסרי. הבחירה בשיטת הלידה צריכה להיעשות על פי נתוני המטופלת כגון גילה ומצבו של העובר. כך למשל כאשר העובר גדול, השיטה המתאימה בדרך כלל היא ניתוח קיסרי על מנת למנוע חשש כי העובר ייתקע בתעלת הלידה. כך גם כאשר ישנה מצוקה עוברית, אז קיימת דחיפות רבה להוציא את העובר מוקדם ככל האפשר.

בחירה שגויה בשיטת הלידה עלולה לגרום לעובר לנזקים פיזיים קשים וכן לפגוע בבריאותה של האם. ישנם מצבים בהם ביצוע הלידה עצמה נעשה באופן רשלני, למשל, בשל שימוש לא זהיר במכשיר השולפן, אם בשל חוסר זהירות ואם בשל העדר מיומנות מספקת. אז עלולים להיגרם לעובר נזקים שונים, החל מפגיעות קוסמטיות בפנים ובאוזניים וכלה בשיתוק של עצב הפנים ושבר בגולגולת. לידת ואקום רשלנית יכולה לגרום נזקים גם לאם, למשל קרעים בנרתיק, פגיעה בצוואר הרחם ובשלפוחית השתן.

גובה הפיצויים

בבואו של בית המשפט להחליט בדבר גובה הפיצוי בתביעת רשלנות רפואית בהריון ובלידה, הוא מתחשב במספר פרמטרים מרכזיים. ראשית כל בוחן הוא את סוג הפגיעה שנגרמה לעובר ו/או לאם, באלו אחוזי נכות מדובר והאם עקב הפגיעה ישנו קיצור בתוחלת החיים.

ישנם מקרים בהם הילד נולד עם מום חמור אשר יצר נכות קשה ומשמעותית ולצידם מקרים של פגיעות קלות, קוסמטיות או מוטוריות, אשר בוודאי מקימות זכאות לפיצוי אך  לא גרמו לנכות גבוהה.

שנית, בית המשפט בוחן את היקף ההוצאות הרפואיות להם נדרשים ההורים ובתוך כך כוללים בין היתר את עלויות התאמת הבית לנכותו של הילד, הוצאות בגין תרופות וטיפולים, עלויות של עזרת צד שלישי וכיו"ב. שלישית, בוחן בית המשפט את הפסדי ההשתכרות של ההורים ושל הילד בעקבות הפגיעה.

לבסוף, גובה הפיצוי מושפע גם מחומרתה של הרשלנות הרפואית ולצורך כך בית המשפט עומד על טיבה של הסטייה מסטנדרט הטיפול המקובל ועד כמה רופא סביר אחר היה פועל באופן שונה ומונע את הנזק שנגרם בכלל, או ממזער אותו באופן משמעותי.

בתביעות רשלנות רפואית בהריון ולידה, סכומי הפיצויים שנפסקים הם גבוהים מאוד, בין הגבוהים בתחום כולו. זאת הן בשל היקפו של הנזק הממוני, הנובע מן ההוצאות הרפואיות הרבות והפסדי ההשתכרות המשמעותיים עקב הפגיעה והן בשל הנזק הלא ממוני, הניתן בעבור הכאב והסבל שחווים ההורים והילד בשל הרשלנות הרפואית.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

מתי יש עילה לתביעת רשלנות רפואית בטיפול לא נכון בסוכרת הריונית במהלך ההריון?

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן