רשלנות רפואית בכליאת כתפיים

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

רשלנות רפואית הגורמת לתשניק סב לידתי

רשלנות רפואית בכליאת כתפייםפרע כתפיים (נקרא גם כליאת כתפיים) הוא מצב שבו כתף של העובר אינה יכולה לעבור בתעלת הלידה. מדובר במצב מסוכן עבור העובר. למרות שפרע כתפיים יכול להיות פתאומי ובלתי צפוי, ישנם בכל זאת גורמי אזהרה שיש בהם להעיד על סיכון למצב של פרע כתפיים במהלך הלידה.

סימנים שמעידים על סיכון למצב של פרע כתפיים

לא ניתן בוודאות לאבחן מראש מצב של פרע כתפיים בלידה, למרות זאת יש סימנים ואותות אזהרה:

האישה סובלת מסכרת הריון;

בעברה של האישה היתה לידה עם פרע כתפיים או לידות של עוברים בעלי משקל גבוה;

עובר גדול מאוד ומשקלו מעל 4 קג;

משקל גבוה של הריון;

כאשר ההיריון ארוך ומתמשך מעבר ל- 42 שבועות;

הלידה מתארכת מידי בשלב השני;

כאשר נוצר צורך לבצע לידת מכשירים;

מתי מתרחשת רשלנות רפואית בכל הנוגע לפרע כתפיים ?

רשלנות רפואית באה לביטוי כאשר הצוות חורג מסטנדרט הזהירות המקובל ובין היתר:

כאשר לא מעריכים נכון את משקל העובר ועקב כך לא נערכים ללידה כראוי;

אשר לא מתכוננים לניתוח קיסרי, ולא מעבירים את האישה לחדר ניתוח למרות הצורך הדחוף;

כאשר עושים שימוש בכח לא זהיר כדי לחלץ את העובר בלידה רגילה;

אי המצאות של רופא מומחה במקום;

כאשר לא נותנים טיפול מקצועי מיומן ומהיר;

כאשר בוחרים בלידת מלקחיים או ואקום במצב של עובר גדול במיוחד;

הצוות הרפואי צריך לבדוק את מנח העובר ואת גודל הרחם. אם מתעורר חשד למצב של פרע כתפיים קמה חובה לנוכחות של מיילד עם ניסיון במצב כזה, או רופא בכיר. חשוב לאבחן באופן זריז, וחובה על הצוות הרפואי לתעד את מהלך הלידה.

הערכה  של משקל העובר היא בגדר סטנדרט רפואי וכאשר חוששים מילוד גדול צריך להיערך ללידה שעלולה להיקלע למצב של  פרע כתפיים ולהתכונן לניתוח קיסרי.

כל מחדל בקשר לכך מהווה רשלנות רפואי כלומר, היה ולא מעריכים את משקל העובר, או שוגים בהערכה, או שמחליטים על לידה רגילה כאשר מדובר בעובר עם משקל גבוה – יתכן וקיימת עילה להגשת תביעה בשל רשלנות רפואית במקרה של נזק.

גם אם פרע כתפיים התרחש באופן פתאומי ולא היתה אפשרות לנבא אותו, יכולה להטען רשלנות רפואית באשר לטיפול שניתן: כאשר מפעילים כוח גדול מידי לחילוץ העובר, לא מבצעים מניפולציות נכונות, לא מזמנים מיילדת בכירה או רופא מומחה מנוסה.

ניתן לטעון לרשלנות רפואית גם אחרי שהלידה החלה ונקלעה למצב של פרע כתפיים  כאשר ההחלטות שקיבל הצוות הרפואי היו מוטעות, הלידה בוצעה ברשלנות ונגרמו נזקים.

נזקים שעלולים להיות בשל מצב של פרע כתפיים שטופל ברשלנות

שיתוק בכתף או בזרוע של היילוד בגלל פגיעה עצבית;

שבר בזרוע או בעצם הבריח של העובר;

קרעים ליולדת בתעלת לידה;

נזקים נוירולוגיים בשל חוסר חמצן שעלול לגרום לנזק בלתי הפיך ליילוד כמו שיתוק מוחין,  או אפילו מוות;

תביעת רשלנות רפואית

מאחר ויש מקרים בהם קיימת אפשרות לאבחן סיכון לפרע כתפיים, אי העדר אבחון במועד מקים פתח לטענת רשלנות נגד הצוות הרפואי. מצב של פרע כתפיים אינו צפוי תמיד, עם זאת אפשר לבדוק אם קיימת עילה להגיש תביעת רשלנות רפואית, מאחר הפגיעות עלולות להיות משמעותיות  ובין היתר פגיעות עצביות, שברים, נזקים נוירולוגיים, דימומים וקרעים וכולי. על הצוות הרפואי מוטלת החובה לתעד את המצב של פרע כתפיים ואת הפעולות שבוצעו מבחינה רפואית.

במסגרת התביעה צריך להוכיח רשלנות רפואית,  נזק, וקשר סיבתי בין הנזק והעדר האבחון או הטיפול הרשלני. חשוב לאסוף מסמכים רפואיים וגם אילו שקשורים לטיפולים שנזקק להם הוולד לאחר הלידה.

מהפסיקה

ביהמ"ש העליון קבע בפסק דין בנושא של רשלנות בלידה במקרה של פרע כתפיים, כי היולדת לא הועברה לניתוח קיסרי, למרות שהיה סיכון מוקדם למצב של פרע כתפיים. רשלנותו של בית החולים נמדדת בכך שהצוות הרפואי לא נתן דעתו לסימני האזהרה, ובין היתר למשקלו הגבוה של העובר, והלידה לא בוצעה על ידי רופא מומחה.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן