רשלנות רפואית במחלקת תינוקות

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

רשלנות רפואית במחלקת תינוקותאחרי הלידה נשארים האישה והיילוד בבית החולים מספר ימים, וזאת לצורך מעקב אחרי מצבה של היולדת ואחרי המצב הרפואי של היילוד.

העדר מעקב ראוי אחרי מצבו של הוולד במחלקת תינוקות, ואי אבחון בעיות רפואיות, או אי מתן טיפול ראוי או מתאים בעת הצורך, עלולים לגרום לנזקים שהם לעיתים בלתי הפיך, ולהוות רשלנות רפואית.

בדיקות אחרי לידה ובמחלקת תינוקות

רשלנות רפואית במחלקת ילדים אחרי לידה יכולה להיות בגלל מעקב בלתי תקין אחרי היילוד. כאשר התינוק נולד חייב רופא ילדים להיות בחדר הלידה ולבדוק את התינוק בבדיקות ראשוניות כמו משקל, גובה, פעולת הלב והראות, מבחן אפגר (הערכת ראשונית של מצב התינוק ומדדי דופק, נשימה, שרירים  תגובה לגירוי). צריך לוודא שהיילוד אינו במצוקה נשימתית או לבבית ואין צורך בפעולה רפואית דחופה כלשהי.

עם העברת היילוד למחלקת הילדים ממשיך הצוות הרפואי לבצע בדיקות  מקיפות של הגפיים, העיניים השמיעה של התינוק, מעקב אחרי האכילה שלו והעיכול, הנשימה, ופעולת הלב. במחלקת תינוקות מוודאים שהתינוק מסוגל לעכל חלב, ושאין בעיה חריגה הדורשת התערבות טיפולית.

אם היילוד לא  נבדק ראוי אחרי הלידה, ומחמיצים בעיה כלשהי בזמן אשפוזו במחלקת תינוקות, הוא עלול להיקלע למצב של סכנת חיים.

מקרי רשלנות במחלקת תינוקות

רשלנות במחלקת תינוקות יכולה לבוא לביטוי ברשלנות בטיפול ביילוד או במעקב הרפואי שלו בזמן שהותו במחלקה אחרי הלידה.

העדר השגחה וטיפול רשלני עלולים לגרום לזיהומים, פגיעה נשימתית, צהבת יילודים, ואפילו שיתוק מוחין. גם שחרור מוקדם כאשר היילוד סובל מבעיה כלשהי עלולה להיחשב לרשלנות.

דוגמאות לרשלנות בטיפול או במעקב במחלקת תינוקות:

הצוות לא אבחן זיהומים שהתפשטו במחלקה, ולא ניתן טיפול מתאים ליילודים; לא אבחנו דלקת קרום המח;

לא עקבו אחרי סימני חיות;

לא עקבו אחרי אחרי הפסקות נשימה, או ירידה בדופק של התינוק;

במקרה בו נגרמה פגיעה מוחית בשל חבלת התינוק;

התרשלו בכל הקשור למעקב אחרי תוצאות בדיקות, הנשמה בעת הצורך, טיפול במצב של היפותרמיה, וכולי.

לא השגיחו על תזונה של התינוק; ועל ספיגת המזון והמשקל;

הפיצויים

כאשר הוכחה רשלנות יפסקו פיצויים גבוהים בגין הוצאות טיפוליות, תרופות, שיקום, נסיעות, כאב וסבל , עגמת נפש, הפסדי שכר, וכולי.

הסטנדרט שקובע בית המשפט בקשר לאחריות המוטלת על הצוות הרפואי במחלקת תינוקות

תביעה שהוגשה לבית המשפט בעניין רשלנות רפואית במחלקת תינוקות בבית החולים, דנה במצב בו תינוק שנולד והועבר למחלקת ילדים, סבל מנזק מוחי קשה, עקב חוסר תזונה והתייבשות ממנה סבל במחלקה.

לפי חוות דעת מומחה, היילוד לא קיבל כמות מספקת של נוזלים ומזון ועקב כך נגרמה לו היפוגליקמיה, בעקבותיה סבל גם משיתוק מוחין, פיגור שכלי מוטורי וקוגנטיבי ובעיות רפואיות נוספות. בית המשפט קיבל את התביעה ופסק פיצויים לתובע.

מפסק הדין ניתן ללמוד על מהות האחריות המוטלת על הצוות הרפואי במחלקת תינוקות בבית חולים ומה מצופה מהצוות:

אחריות  לתזונת התינוק

בית המשפט קבע שעל בית החולים מוטלת האחריות רחבה ומלאה לדאוג לשלומם של היילודים, ובין היתר האחריות לדאוג לתזונה שלהם. במקרה הנדון בית החולים נהג ברשלנות שכן לא דאג לתזונה מתאימה של היילוד, ובין היתר לא הדריך לגבי הנקה ולא פיקח על כך שהתינוק אכל .

עקב כך התינוק נכנס למצב של חוסר תזונה והיפוגליקמיה. נקבע שבית החולים היה צריך לפעול באופן יזום כדי לוודא שהתינוק אוכל, ולנהל רישום ומעקב אחרי ההנקה. נקבע, שמאחר והצוות הרפואי הפר את חובת הזהירות כלפי היילוד ולא שמר על גופו ובריאותו, מנע ממנו תוספות מזון, ולא וידא שאכל, נגרם מחדל אשר גרם לחוסר בתזונה. בית המשפט דחה את טענת הנתבעים לכך שהאם היא האחראית לחוסר תזונה של הילד וכי יש לה רשלנות תורמת למצבו של התינוק.

האחריות לניהול רישום ומעקב

בית המשפט מטיל אחריות על צוות האחיות המחויב לתדרך את האם בנושא ההנקה וקובע כי זוהי חובתן מעצם תפקידן במחלקה . במקרה הנדון לא הצליח בית החולים להוכיח קיומם של רישומים בנוגע להדרכות האם בנושא ההנקה. נקבע כי אי מתן הדרכה לגבי הנקת היילוד, ובעיקר כשמדובר בלידה ראשונה, מהווה התרשלות מצד הנתבעים.

אחריות נמשכת

נקבע שהאחריות של בית החולים היא אחריות נמשכת גם כשהתינוק נמצא בידי האם בבית החולים. הצוות הרפואי צריך לוודא שהתינוק יונק בפועל ולא רק לסמוך על כך שהאם קיבלה אותו לידיה כדי להניקו. במיוחד כאשר לאם אין ניסיון  – קיימת חובת פיקוח מוגברת בנושא ההאכלה.

 

אולי יעניין אותך גם:

רשלנות רפואית בגין דיכאון אחרי לידה

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב כתבו לנו

דילוג לתוכן